The Effect of the Video "Young Smart Without Drugs" Is Effective In Increasing Adolescents' Knowledge About Drugs

Pengaruh Video “Muda Cerdas Tanpa Napza” Efektif Meningkatkan Pengetahuan Remaja Tentang Napza

Authors

  • Septalia Mumpuniati Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Iskandar Arfan Universitas Muhammadiyah Pontianak https://orcid.org/0000-0001-7240-8046
  • Linda Suwarni Universitas Muhammadiyah Pontianak

Keywords:

Media Video, NAPZA, Pengetahuan

Abstract

Background: The prevalence of drug abuse in 2019 was 0.80% of the total population of West Kalimantan province. Students, especially at the high school/vocational level, are at the top of the drug abuse list. Objective: This study aims to determine the effectiveness of education through animated video media "Young Smart Without Drugs" on adolescents' knowledge about drugs in class XI at SMK Negeri 4 Pontianak. Methods: This research is a pre-experimental research with one group pretest and posttest design. The population in this study were all grade XI students at SMK Negeri 4 Pontianak in the 2021/2022 school year, totaling 592 students. Results: There is a significant difference in knowledge before the intervention (4.80) and after the intervention (9.73) of the animated video education "Young Smart Without Drugs".  The test results obtained a p value of 0.000 <0.05.  Conclusion: Animated video media "Young Smart Without Drugs" can be an alternative media used in education to increase adolescents' knowledge in preventing drug abuse.

References

UNODC. Drug Market Trends : Cocaine Amphetamine-.; 2021. https://www.unodc.org/res/wdr2021/field/WDR21_Booklet_4.pdf

BNNP. Survei Prevalensi Penyalahgunaan Narkoba 2019.; 2019. https://ppid.bnn.go.id/konten/unggahan/2020/10/7.Survei-Prevalensi-Penyalahgunaan-Narkoba-Kuantitatif-2019.pdf

BNN Kota Pontianak. Data Pengguna Narkoba Tahun 2018-2020 Di BNN Kota Pontianak.; 2020.

Lisa J. Narkoba, Psikotropika, Dan Gangguan Jiwa Tinjauan Kesehatan Dan Hukum. Nuha Medika; 2013.

Candraditya VJ. BNN Bilang 24 Persen Pengguna Narkoba Adalah Pelajar, Ini Tanggapan Kemendikbud. Tribunnews.com. Published online August 2018. https://www.tribunnews.com/pendidikan/2018/08/14/bnn-bilang-24-persen-pengguna-narkoba-adalah-pelajar-ini-tanggapan-kemendikbud

Zaen A. Hubungan Antara Tingkat Pengetahuan Dengan Sikap Siswa Tentang Penyalahgunaan Napza Di SMA Negeri 1 Sleman Yogyakarta. Published online 2017. http://repository.unjaya.ac.id/2268/2/APRIAN

Chioma OO, Bridget IU, Ifeyinwa CN, Fidelia OE. Knowledge and indulgence in substsance abuse among adolescents in Anambra state, South-East Nigeria. Afr Health Sci. 2022;22(1):227-233. doi: https://doi.org/10.4314/AHS.V22I1.29

Sahala I, Kolibu FK, Mandagi CKF. Hubungan Antara Pengetahuan Dan Sikap Dengan Tindakan Pencegahan Penyalahgunaan Narkoba Pada Remaja Di Kelurahan Kolongan Mitung Kabupaten Sangihe. Jurnal KESMAS. 2021;10(1):185-193. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/kesmas/article/view/32255

Ladjiru EF, Marwah. Faktor Yang Mempengaruhi Penyalahgunaan Napza Pada Kalangan Remaja Di Desa Pakusari Kabupaten Jember. Jurnal Kesehatan dr SOEBANDI. 2016;4(2):212-218. https://journal.uds.ac.id/jkds/article/view/65/62

Herman, Wibowo A, Rahman N. Perilaku Penyalahgunaan Narkoba Di Kalangan Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Banawa Kabupaten Donggala. MPPKI (Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia): The Indonesian Journal of Health Promotion. 2019;2(1):21-26. doi: https://doi.org/10.31934/mppki.v2i1.524

Carolina P, Tarigan YU. Remaja Dalam Pencegahan Penyalahgunaan Nafza Di SMA Katolik St. Petrus Kanisius Palangka Raya. Jurnal Surya Medika. 2019;4(2):79-87. https://journal.umpr.ac.id/index.php/jsm/article/view/608/562

Muriyati, Amin AN. Efektivitas Penyuluhan Kesehatan Terhadap Sikap Remaja Dalam Mencegah Penyalahgunaan Narkotika, Psikotropika Dan Zat Adiktif. Jurnal Kesehatan Panrita Husada. 2017;2(2):35-50. https://ojs.stikespanritahusada.ac.id/index.php/jkph/article/view/313

Kustandi C, Sutjipto B. Media Pembelajaran: Manual Dan Digital. Penerbit Ghalia Indonesia; 2011.

M. Sopiyudin Dahlan. Besar Sampel Dan Cara Pengambilan Sampel. Salemba Medika; 2013.

Mahendradani WNM. Perbedaan Pengetahuan Remaja Putri Sebelum Dan Sesudah Diberikan Penyuluhan Tentang Penanganan Dismenore Primer Dengan Media Video. Published online 2021. http://repository.poltekkes-denpasar.ac.id/8058/

Hayati I, Sinaga S, Rahmayanti DN. Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Tentang Bahaya Napza. Jurnal Medika Karya Ilmiah Kesehatan. 2020;5(1). doi:https://doi.org/10.35728/jmkik.v5i1.120

Fuad S, Cristin W, Suwarsi. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Melalui Media Video Terhadap pengetahuan Bahaya Napza Pada Remaja Kelas X Man Maguwoharjo Yogyakarta. Jurnal Keperawatan Respati Yogyakarta. 2017;4(2):212-216. https://nursingjurnal.respati.ac.id/index.php/JKRY/article/view/114

Anggraeni S. Efektivitas Penyuluhan NAPZA Terhadap Tingkat Pengetahuan Siswa Di SMK DD Kabupaten Tanah Laut. Jurkesisa. 2016;VI(3):18-22. https://journal.stikeshb.ac.id/index.php/jurkessia/article/view/69

Idealistiana L, Anggaraeni N, al E. Pengaruh Pemberian Penyuluhan Terhadap Pengetahuan Pada Remaja Awal Tentang Bahaya Narkoba Di Sma Pondok Gede. Antara Pengmas. 2020;4(1):19-24. http://www.ojs.abdinusantara.ac.id/index.php/abdimaskeb/article/view/549/489

Wiyani R, Yudiernawati A, Maemunah N. Pengaruh Pemberian Penyuluhan Terhadap Pengetahuan Pada Remaja Awal Tentang Bahaya Narkoba di MAN 1 Kelas X Malang. Nurs News. 2017;2(2):772-782. https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fikes/article/view/538

Faijurahman A.N, Ramdani HT. Efektivitas Penyuluhan Kesehatan Dengan Video Dan Powerpoint Terhadap Pengetahuan Kesehatan Reproduksi Remaja (Studi Kasus Di SMK Hikmah Garut). Jurnal Kesehatan Tambusai. 2022;3(1):177-184. https://doi.org/10.31004/jkt.v3i1.3938

Govender R, Taylor SA, Smith CH, Gardner B. Helping patients with head and neck cancer understand dysphagia: Exploring the use of video-animation. Am J Speech Lang Pathol. 2019;28(2):697-705. doi: https://doi.org/10.1044/2018_AJSLP-18-0184

Lin LML. Optimizing learning from animation: Examining the impact of biofeedback. Learn Instr. 2018;55(5):32-40. doi:https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.02.005

Kör H, Aksoy H, Erbay H. Comparison of the Proficiency Level of the Course Materials (Animations, Videos, Simulations, E-books) Used in Distance Education. Procedia Soc Behav Sci. 2014;141:854-860. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.150

Published

30-06-2024

How to Cite

Mumpuniati, S., Arfan, I. ., & Suwarni, L. . (2024). The Effect of the Video "Young Smart Without Drugs" Is Effective In Increasing Adolescents’ Knowledge About Drugs: Pengaruh Video “Muda Cerdas Tanpa Napza” Efektif Meningkatkan Pengetahuan Remaja Tentang Napza. Indonesian Journal of Administration and Health Research (IJAHR), 1(1), 1–9. Retrieved from https://ejournal.itekesmukalbar.ac.id/index.php/ijahr/article/view/9

Issue

Section

Articles